Geplaatst op 27/06/2019

Wat was de oorzaak van de storing van KPN?

De oorzaak van de storing van KPN die maandag urenlang het KPN-netwerk platlegde, is vermoedelijk veroorzaakt door een softwarefout. Tijdens de storing was het noodnummer 112 onbereikbaar. Door een fout in het routeringsplatform werkte het telefoonnetwerk niet, waardoor klanten van andere providers het 112 nummer ook niet konden bereiken. Dinsdag werd uitgesloten dat het ging om een hack. 

De landelijke telefoonstoring van KPN heeft voor KPN klanten voor veel problemen gezorgd. Het netwerk van KPN was van 16:00 uur tot 19:00 uur onbruikbaar, met als gevolg dat 112 onbereikbaar was. KPN is de enige provider waarvan het netwerk beschikbaar is om noodoproepen door te schakelen naar de meldkamers. Omdat het netwerk niet werkte moest de politie improviseren en ging de straat op. Vanwege de storing stuurde NL Alert een alternatief nummer voor 112 door. Ook daar ging iets mis. In het eerste bericht stond een foutief nummer, dat van de Telegraaf bleek te zijn. Het is nog onbekend hoe dit nummer in het noodbericht terecht is gekomen.

Oorzaak van de storing van KPN 
Vermoedelijk is de oorzaak van de storing te wijten aan een fout in het zogeheten routeringsplatform. Het routeringsplatform zorgt ervoor dat alle inkomende telefoongesprekken worden doorgestuurd naar hun bestemming. Bij de storing lieten 3 back-up netwerken van KPN het afweten, aldus Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. De provider had geen alternatieve oplossing om ervoor te zorgen dat 112 bereikbaar bleef. Bij een storing hoort het noodnummer op een back-up van een andere provider te kunnen terugvallen. De Tweede Kamer is verontrust en bespreekt of het netwerk van een extra provider de mogelijkheid krijgt om telefoongesprekken door te schakelen naar het noodnummer. Dit moet ervoor zorgen dat 112 in de toekomst niet afhankelijk blijft van het netwerk van KPN. 

Bekijk hier de video waarin Grapperhaus vragen beantwoord van meerdere partijen over de oorzaak van de storing van KPN.

Niet de eerste keer dat 112 onbereikbaar is
Het is niet de eerste keer dat het netwerk van KPN een landelijke storing heeft, waardoor KPN gebruikers en 112 onbereikbaar zijn. In 2012 lag het netwerk er meerdere malen uit en duurde een storing in één enkel geval zelfs 6 uur. Elke gemiste oproep is potentieel levensbedreigend. Zo viel er in juni 2012 een dodelijk slachtoffer omdat het noodnummer onbereikbaar was. Of er maandag dodelijke slachtoffers zijn gevallen is nog onduidelijk. 

VOIPZeker leeft mee met de mogelijke slachtoffers en kon zelf ook niets anders doen dan afwachten tot KPN haar problemen had opgelost. Ons netwerk was wel bereikbaar, omdat wij een onafhankelijk netwerk hebben. Wij streven altijd naar een 100% bereikbaarheid voor onze klanten en verwachten dat onze partners en conculega's dit ook blijven doen. Wij staan open voor alle opmerkingen en vragen. Je kunt ons telefonisch bereiken via 088-066 0550 of een stuur een e-mail naar info@voipzeker.nl. Ook kun je eenvoudig via onze website een chat starten met één van onze experts.

Lees ook

> Landelijke telefoonstoring KPN zorgt voor onrust



  Terug naar overzicht
Om uw ervaring te verbeteren maakt deze site gebruik van cookies.
Aanpassen
Prima!