De 5 misverstanden over VoIP

  1. De gesprekskwaliteit slecht

De kwaliteit van VoIP telefonie is goed. Indien men vandaag de dag dat anders ervaart hangt dat meestal samen met de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding. Door het gebruik van nieuwe technologieën is het doorgaans mogelijk met een betrekkelijk bescheiden internetverbinding toch erg goede kwaliteit te behalen.

De kwaliteit van VoIP is in het verleden nogal onder druk komen te staan. Dit heeft voornamelijk te maken met de slechte introductie van VoIP jaren geleden in de consumentenmarkt (het z.g.n. internetplusbellen). De grote internetproviders waren destijds onvoldoende voorbereid op dit type netwerkverkeer waar ‘real-time’ afhandeling een grote rol speelt en de apparatuur en verbindingen waren destijds van duidelijk mindere kwaliteit. De spraakkwaliteit van bijvoorbeeld Skype is niet vergelijkbaar met wat professionele zakelijke VoIP telefonie kan bieden.

Om de best mogelijke kwaliteit te behalen is een snelle internet of netwerkverbinding noodzakelijk, daarnaast is het nodig op basis van apparatuur, verbinding en servers het juiste protocol en de juiste codec te selecteren.

Binnen veel moderne computernetwerken is het mogelijk het telefonie netwerkverkeer te prioriteren. Er wordt dan voorrang gegeven aan VoIP telefonie boven andere internet activiteiten. Voor zaken als email versturen en browsen is het geen ramp is als dit enkele milliseconden later aankomt.

 

  1. VoIP is toch alleen mogelijk op een pc

Bellen met VoIP kan gewoon met een vast toestel of dect toestel. Je hebt alleen een zogenaamd IP toestel nodig dat geschikt is voor SIP. De toestellen die plug-and-play worden geleverd zijn vooraf ingesteld en direct klaar voor gebruik. 

Er zijn verschillende soorten toestellen van heel basic tot uitgebreide receptietoestellen of complete sets met draadloze headset. Voor iedereen is wel een passend toestel.

 

  1. De installatie is duur en complex

Een installatie hoeft niet veel te kosten. Wanneer je bestaande infrastructuur up-to-date is heb je vaak geen aanpassingen nodig. Onderdeel van een goede voorbereiding is een telecomcheck. Hiermee breng je alle mogelijke knelpunten in kaart en heb je dus geen verrassingen achteraf. Door deze efficiënte levering en de besparing tot 40% ten opzichte van jouw huidige telefoonrekening heb jij snel een goede ROI (Return of Investment). 

 

  1. Krijg ik een nieuw telefoonnummer als ik overstap?

Uiteraard kun je altijd jouw vaste nummer meenemen wanner je overstapt op VoIP. Controleer altijd van tevoren hoe lang de looptijd is van het huidig telefonie abonnement. Vergeet daarbij niet alle diensten die gekoppeld zijn aan jouw nummer op te zeggen bij je huidige provider.

 

  1. VoIP is toch gratis?

Gratis applicaties geven meestal geen ondersteuning en de functionaliteiten van een zakelijke telefooncentrale ontbreken. Vaak maken ze gebruik van grijze routes voor de afhandeling van het verkeer en is de gesprekskwaliteit daardoor van slechtere kwaliteit en niet gegarandeerd.

Kies daarom altijd voor een gelicenseerde VoIP leverancier dan ben je verzekerd van professionele dienstverlening en optimale bereikbaarheid.