OPTA wordt ACM

De Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) hebben met ingang van 1 april 2013 hun krachten gebundeld in een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De Autoriteit Consument & Markt is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven.

Consumenten kunnen bij de Autoriteit Consument & Markt gratis informatie en advies krijgen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u problemen hebt met een bedrijf. U kunt dit melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer geeft u dan advies over hoe u dit kunt oplossen. Met dat advies weet u waar u recht op hebt en hoe u dat recht kunt halen. Blijkt uit uw klacht dat het bedrijf de wet overtreedt, dan kan ACM optreden.

Bedrijven kunnen bij de Autoriteit Consument & Markt terecht met hun signalen over andere bedrijven die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld omdat zij afspraken maken over prijzen.

De Autoriteit Consument & Markt onderzoekt klachten van consumenten en bedrijven om de onderliggende oorzaak aan te kunnen pakken. Overtredingen worden bestraft. Boetes lossen niet elk probleem op. Waar dat zo is zoekt ACM op andere manieren naar een oplossing. Bijvoorbeeld via voorlichtingscampagnes, dialoog met betrokken partijen of publiek debat.